Sådan får du maksimalt udbytte af digitale teknologier
Når man har valgt at investere i et digitalt planlægnings- og kommunikationsværktøj, følger der ofte høje forventninger med til en øget effektivitet i hverdagen, og ikke mindst bedre pleje til (...)
6 skridt din organisation gennemgår, når du skal digitalisere
I omsorgssektoren anser mange det for en svært overkommelig opgave at sende nye værktøjer ud i medarbejderes hænder – især hvis værktøjet er digitalt og fordrer en fundamental ændring af (...)
Utilsigtede hændelser er noget af det, der optager mange kommunale kvalitetsansvarlige på social- og ældreområdet. Her er en UTH noget, der kan give medarbejderne dårlig nattesøvn og på (...)
Er digitalisering relevant på plejecentre og bosteder?
Den demografiske udfordring og de kommunale budgetter danner den ydre ramme for de betingelser, som digitaliseringen af omsorgsområdet foregår på. Men det er den øgede kompleksitet, der for alvor (...)
Når man begynder rejsen fra papirarbejdet og de administrative systemer til en mere digital tilgang til understøttelse af plejeopgaverne, er det vigtigt at have øje for at forankre de nye (...)
Implementerer vi stadig? Eller er det gået af mode?
Implementeringsprocessen er ikke et slutmål i sig selv – det er snarere en fortløbende proces. Derfor er det vigtigt, at projektejerne ikke forventer øjeblikkelige resultater. Skiftet er netop (...)
Mange plejecentre og bosteder er med til at afprøve nye digitale løsninger, som skal drive effektiviteten op og sikre en sikker, daglig drift. To tips kan hjælpe til med det økonomiske aspekt.
Digitalisering indebærer ofte en introduktion af nye redskaber og arbejdsgange, som del af en kvalitetsforbedring eller driftsoptimering. Vi kommer omkring nogle af disse her, hvor implementering (...)
Dokumentation: Fra sur pligt til værdifuld kommunikation
Dokumentation og registrering af ydelser optager mange ressourcer på plejehjem og bosteder. I takt med at de lovmæssige krav til dokumentation er steget, er den medfølgende arbejdsbyrde også (...)
Det kan være svært at træde ud af de mere generiske standarder, og vanens magt fylder en del, når der skal udarbejdes plejeplaner, døgnrytmeplaner og handleplaner. Det kan være tidskrævende at (...)
De seneste ti år er der kommet mere fokus på personlig pleje, sundhedsfaglige opgaver, dokumentation og rehabilitering. I dag bruger medarbejderne mindre tid på socialt samvær med borgerne. Den (...)
Til kamp for overblikket: flere observationer og færre UTH
Det er praktisk talt umuligt at undgå fejl og utilsigtede hændelser i en travl hverdag. Til trods her for, er det muligt at foretage forebyggende handlinger, så antallet af fejl reduceres. Der (...)