2 ud af 3 kommuner benytter allerede it-platformen Nexus fra KMD. Nu bliver det også muligt at anvende Sekoia i forlængelse heraf. Det nye partnerskab effektiviserer arbejdsgangene for ansatte i plejesektoren markant.
De danske kommuner er allerede i gang med at tilkøbe den nye Sekoia-funktionalitet. Den borgernære løsning er i brug på mange bosteder og plejecentre, hvor personalet fra deres arbejds-tablet holder styr på planlægning, dokumentation og kommunikation mellem borgere og personale. Sekoia sparer personalet for omkring en tredjedel af tiden på kontoret, og de steder, der anvender platformen, melder om forbedrede trivsels- og sygefraværstal.Med de to systemer integreret flyder stamdata automatisk over i Sekoia, og plejepersonalet får oplysninger om f.eks. medicin og handlingsanvisninger lige ved hånden. Det halverer flere steder de farlige og dyre utilsigtede hændelser med over 50%. Områdedirektør Christian Norman Scheuer fra KMD udtaler:
”Siden sin start har KMD Nexus haft en åben API-platform, og vi har i dag over 25 certificerede partnere. Den åbenhed forsøger vi hele tiden at udvide, og vi ser med stolthed det nye partnerskab med Sekoia som en afgørende milepæl i den strategi. Partnerskabet vil tilbyde kommunerne større sammenhæng i vores fremtidige borgernære produktudvikling.”
Vejen Kommune er en af de kommuner, der bruger Sekoia, og personalet giver udtryk for, at det har sparet meget tid, fordi papirbunkerne simpelthen er blevet udryddet. I stedet ligger al information og kommunikation på tablet’en. Bo Smith, som er områdeleder i Askov-Brørup, fortæller:
”Det har været helt afgørende for os, at den partner, vi valgte, også var med på en udviklingsrejse, hvor vi kunne undgå dobbeltdokumentation. Indtil videre har vi fået en række elementer fra KMD Nexus, som er vores omsorgssystem, vist i Sekoia, og vi kan kommunikere fra Sekoia og ind i Nexus.”
Også Kolding Kommune er blandt de tilfredse kunder. Den dybe integration mellem KMD Nexus og Sekoia betyder, at Kolding Kommune kan fastholde sit ønske om at udføre så mange af de daglige opgaver så tæt på borgerne som muligt – inklusive de mange dokumentationsopgaver.
“Med kombinationen KMD Nexus og Sekoia har vi mere et dialogsystem end et dokumentationssystem. For vores personale kan tage skærmene med ind til borgerne og få en snak om, hvad de skal notere den dag,” siger chef for plejehjem, køkken og aktivitet i Kolding Kommune, Gitte Meyer Larsen.
“Det er helt essentielt for os som kommune, at vi sammen med borgerne kan løse hverdagens opgaver. Når det er sagt, er der heller ingen tvivl om, at muligheden for at dokumentere sammen med borgeren samtidig sparer personalet tid og nedsætter risikoen for fejl. Eksempelvis når de kan håndtere udleveringen af medicin på stedet via Sekoias integration til Nexus.”
I øjeblikket er KMD Nexus og Sekoia rullet ud på tre af Kolding Kommunes 10 offentlige plejehjem. Der er i alt 13 plejehjem i kommunen.