5. Superbruger arbejde
Det er én ting at modtage superbrugerundervisning. En helt anden er at overføre undervisningen til i praksis. Ved at tillade superbrugerne at arbejde med teknologien, vil de langsomt blive fortrolige med den.
Find et godt sted at starte, fx omkring noget mindre ’farligt’ og giv så grønt lys til at øve, fejle og opbygge kompetencer. Jo hurtigere brugerne lærer at svømme, desto længere kommer de per svømmetag. Og de første resultater skaber mod på mere. Ligesom træning skaber ro i den foranderlige tid, der er i vente for organisationen.
6. Medarbejdertræning & Go-Live
Det er ikke nok at have dedikerede superbrugere. Alle medarbejdere skal helst føle sig så motiverede og trygge som overhovedet muligt. Sørg for at bruge rigeligt med tid på ”Hvorfor”. Det er her, I sikrer retning og fællesskab i forhold til implementeringen. Mange projekter fejler, fordi medarbejderne ikke er overbeviste om de fordele, som velfærdsteknologien kan skabe. Medarbejderne er de primære brugere, så derfor må betydningen af denne fase ikke undervurderes. Med indflydelsesrige og kompetente superbrugere, forløber denne proces dog ofte gnidningsløst.
Få 5 gode råd til forankring og skalering af digitale løsninger her.