5 tips til at øge trivslen på arbejdspladsen | Sekoia

5 tips til at øge trivslen på arbejdspladsen

Høj trivsel og arbejdsglæde skaber mere værdi i dagligdagen og er altafgørende for indsats og resultater. Men hvad kan vi hver især gøre, hver dag, for at trives?  Vi har interviewet  foredragsholder, proceskonsulent og stifter af Addfocus Allan René Olesen, for at få hans erfaringer og tips til hvordan man finder vejen til større trivsel og arbejdsglæde.

Mange af os oplever både op – og nedture på jobbet. Perioder, hvor det kan være svært at finde arbejdsglæden, og hvor det samtidigt kan synes næsten umuligt at finde energi til at håndtere udefra kommende krav og forandringer. Allan René Olesen lister her 5 trivselstips, om hvordan man kan øge trivslen og arbejdsglæden i dagligdagen og takle de dårlige perioder på jobbet.

Tip 1: Find ind til meningen bag det du laver

Først og fremmest er det et ledelsesansvar at sikre, at rammerne for et godt arbejdsmiljø er til stede. Når det imidlertid er tilfældet, så er det vigtigt at slå fast, at ingen af os er ansat for at trives, eller for at ”gå og have det rart med hinanden”. Vi er ansat for at arbejde effektivt sammen om den kerneopgave, som arbejdspladsen er ”sat i verden” for at løse. Hvis vi oplever, at det vi går og foretager os i hverdagen giver mening, og at vi leverer hver vores unikke bidrag til løsningen af denne fælles opgave, så er vi halvvejs i mål med at trives i arbejdet og glædes ved samarbejdet.

Tip 2: Skab stærke faglige relationer

Bæredygtige faglige og sociale relationer på arbejdspladsen er, ligesom meningsfuldheden, et afgørende element i et sundt psykisk arbejdsmiljø. Vi bliver robuste, når vi oplever at være i et miljø med stærke relationer, hvor tillid og ordentlighed er fundamentet for kommunikation og samarbejde.

 

Tip 3: Koncentrer din energi der, hvor du har indflydelse

Gør op med dig selv, hvor du har indflydelse og brug din energi der. Hvis du bruger din tid og dine ressourcer der, hvor du ikke har indflydelse, så bliver du et offer for din omstændighed og vil opleve, at din indflydelse formindskes, og din frustration forstærkes.

Tip 4: Slå automatpiloten fra og vælg aktivt

Det er vigtigt, at du aktivt vælger, hvilke ord du bruger, for ord skaber virkeligheder. Hvis alle dine samtaler starter fra din frustration, så har du dømt dig selv til mistrivsel. Lad i stedet din kommunikation forstørre det du ønsker at skabe mere af, og vælg dermed hvad forstørrer i din bevidsthed. Det vi giver opmærksomhed, giver vi liv.

Tip 5: Vælg dit fokus og dine ord med omhu – del det du gerne vil forstørre

Kommunikation betyder; ”at gøre fælles”. Det er af afgørende betydning, hvad vi gør fælles med hinanden. Del med dine kollegaer, hvor du oplever, at ting lykkes og forstør dermed det, du vil have mere af. Det betyder ikke, at du skal tage ”ja-hatten” på og ikke skal påtale reelle problemer, men at du skal påtage dig det ansvar, du har for at være ”medskaber” af det bedst tænkelige udfald af den situation, der nu engang er det fælles vilkår.

Se hele Allan René Olesens oplæg om ”Trivsel og arbejdsglæde” her.